RZESZÓW MIASTEM DLA LUDZI
„Nie ma demokracji bez udziału obywateli. Tam, gdzie obywatele nie interesują się życiem publicznym, demokracja jest bardzo krucha”.
Jan Nowak Jeziorański
Wprowadzę nową jakość zarządzania miastem na system oddolny, angażujący mieszkanki i mieszkańców poprzez:
- obywatelskie zarządzanie miastem,
- zwiększenie jawności działania,
- wzrost finansowania oraz zmianę sposobu działania budżetu obywatelskiego (jego przyszły kształt zostanie wypracowany we współpracy ze społecznikami),
- zwiększenie kwot na finansowanie konkursów na zadania publiczne,
- aktywizację obywateli,
- partnerstwo ze “stroną społeczną”: organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorcami, korporacjami zawodowymi.
OBYWATELSKIE ZARZĄDZANIE MIASTEM
OBYWATELSKIE ZARZĄDZANIE MIASTEM
- powołanie Rady ds. partycypacji społecznej,
- konkursy na realizację zadań publicznych w zakresie partycypacji społecznej,
- organizacja panelu obywatelskiego dla podjęcia decyzji w strategicznej w kluczowej dla miasta kwestii,
- w sprawach spornych, odbywać się będą konsultacje społeczne,
- powołanie zespołów konsultacyjnych, złożonych z niezależnych specjalistów oraz organizacji zaangażowanych w diagnozę problemów społecznych, włączenie ich w proces opracowania/aktualizacji strategii rozwoju miasta oraz monitorowanie i ocenę jej realizacji,
- wsparcie Rad Osiedli poprzez: nadanie im prawa do decydowania o wydatkowaniu na osiedlach pewnych kwot z budżetu miasta, zwiększenie ich kompetencji, zmianę zasad wyboru w sposób ustalony z działaczami osiedlowymi.
TRANSPARENTNA POLITYKA INFORMACYJNA
TRANSPARENTNA POLITYKA INFORMACYJNA
- publikowanie transmisji z posiedzeń komisji Rady Miasta oraz/lub publikowanie protokołów z ich posiedzeń,
- informowanie o miejskich zamierzeniach inwestycyjnych wszystkie zainteresowane strony już na etapie pomysłu na inwestycję,
- podjęcie działań w celu usprawnienia odpowiedzi na zapytania w trybie dostępu do informacji publicznej,
- publikowanie dokumentów w formie przyjaznej dla osób z niepełnosprawnościami (np. możliwych do odczytania przez generatory mowy).
WIĘKSZY BUDŻET OBYWATELSKI
WIĘKSZY BUDŻET OBYWATELSKI
- zwiększenie finansowania budżetu obywatelskiego do 1 % budżetu miasta,
- budżet obywatelski stanie się platformą dialogu, a nie konkurencji: stworzone zostaną możliwości grupowania projektów oraz przyjazna strona internetowa prezentująca założenia budżetu obywatelskiego, przeprowadzona zostanie medialna kampania informacyjna o budżecie,
- nowa jakość realizacji zadań publicznych przez NGO – zmiana regulaminu w konsultacji z NGO, zwiększenie środków na ten cel.
MIASTO PROAKTYWNE DLA MIESZKAŃCÓW
MIASTO PROAKTYWNE DLA MIESZKAŃCÓW
- Akademia Inicjatyw Społecznych” - stworzenie bezpłatnych miejsc coworkingowych dla NGO,
- akcja informacyjna w mediach na temat partycypacji obywatelskiej,
- organizowanie otwartych spotkań prezydenta, radnych i pracowników Urzędu Miasta z mieszkańcami, w szczególności z młodzieżą.
PARTNERSTWO ZE STRONĄ SPOŁECZNĄ
PARTNERSTWO ZE STRONĄ SPOŁECZNĄ
- Partnerstwo z “trzecim sektorem” - współpraca strony publicznej i organizacji pozarządowych w zakresie planowania i realizacji wspólnych projektów, lub przyjęcie rozwiązań strony obywatelskiej jako wiodących.
RZESZÓW MIASTEM DLA LUDZI
„Nie ma demokracji bez udziału obywateli. Tam, gdzie obywatele nie interesują się życiem publicznym, demokracja jest bardzo krucha”.
Jan Nowak Jeziorański
Wprowadzę nową jakość zarządzania miastem na system oddolny, angażujący mieszkanki i mieszkańców poprzez:
- obywatelskie zarządzanie miastem,
- zwiększenie jawności działania,
- wzrost finansowania oraz zmianę sposobu działania budżetu obywatelskiego (jego przyszły kształt zostanie wypracowany we współpracy ze społecznikami),
- zwiększenie kwot na finansowanie konkursów na zadania publiczne,
- aktywizację obywateli,
- partnerstwo ze “stroną społeczną”: organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorcami, korporacjami zawodowymi.
OBYWATELSKIE ZARZĄDZANIE MIASTEM
OBYWATELSKIE ZARZĄDZANIE MIASTEM
- powołanie Rady ds. partycypacji społecznej,
- konkursy na realizację zadań publicznych w zakresie partycypacji społecznej,
- organizacja panelu obywatelskiego dla podjęcia decyzji w strategicznej w kluczowej dla miasta kwestii,
- w sprawach spornych, odbywać się będą konsultacje społeczne,
- powołanie zespołów konsultacyjnych, złożonych z niezależnych specjalistów oraz organizacji zaangażowanych w diagnozę problemów społecznych, włączenie ich w proces opracowania/aktualizacji strategii rozwoju miasta oraz monitorowanie i ocenę jej realizacji,
- wsparcie Rad Osiedli poprzez: nadanie im prawa do decydowania o wydatkowaniu na osiedlach pewnych kwot z budżetu miasta, zwiększenie ich kompetencji, zmianę zasad wyboru w sposób ustalony z działaczami osiedlowymi.
TRANSPARENTNA POLITYKA INFORMACYJNA
TRANSPARENTNA POLITYKA INFORMACYJNA
- publikowanie transmisji z posiedzeń komisji Rady Miasta oraz/lub publikowanie protokołów z ich posiedzeń,
- informowanie o miejskich zamierzeniach inwestycyjnych wszystkie zainteresowane strony już na etapie pomysłu na inwestycję,
- podjęcie działań w celu usprawnienia odpowiedzi na zapytania w trybie dostępu do informacji publicznej,
- publikowanie dokumentów w formie przyjaznej dla osób z niepełnosprawnościami (np. możliwych do odczytania przez generatory mowy).
WIĘKSZY BUDŻET OBYWATELSKI
WIĘKSZY BUDŻET OBYWATELSKI
- zwiększenie finansowania budżetu obywatelskiego do 1 % budżetu miasta,
- budżet obywatelski stanie się platformą dialogu, a nie konkurencji: stworzone zostaną możliwości grupowania projektów oraz przyjazna strona internetowa prezentująca założenia budżetu obywatelskiego, przeprowadzona zostanie medialna kampania informacyjna o budżecie,
- nowa jakość realizacji zadań publicznych przez NGO – zmiana regulaminu w konsultacji z NGO, zwiększenie środków na ten cel.
MIASTO PROAKTYWNE DLA MIESZKAŃCÓW
MIASTO PROAKTYWNE DLA MIESZKAŃCÓW
- Akademia Inicjatyw Społecznych” - stworzenie bezpłatnych miejsc coworkingowych dla NGO,
- akcja informacyjna w mediach na temat partycypacji obywatelskiej,
- organizowanie otwartych spotkań prezydenta, radnych i pracowników Urzędu Miasta z mieszkańcami, w szczególności z młodzieżą.
PARTNERSTWO ZE STRONĄ SPOŁECZNĄ
PARTNERSTWO ZE STRONĄ SPOŁECZNĄ
- Partnerstwo z “trzecim sektorem” - współpraca strony publicznej i organizacji pozarządowych w zakresie planowania i realizacji wspólnych projektów, lub przyjęcie rozwiązań strony obywatelskiej jako wiodących.